Wróć do listy

Innowacja pedagogiczna ,,Kariera w 5 krokach”

Innowacja realizowana była w klasie II-III Szkoły Przysposabiającej przez 5 miesięcy poprzedzających zakończenie edukacji luty – czerwiec.
Pięć kroków kariery – to następujące po sobie etapy zmierzające do celu - podjęcia aktywizacji społeczno – zawodowej po zakończeniu edukacji. Realizowane treści ułożone w sekwencji Jeden miesiąc = Jeden krok umożliwiały stopniowe nabywanie umiejętności i ich utrwalanie.
KROK 1 Moje zasoby
W pierwszym ,,kroku” nauczyciel pomagał uczniom w trudnym procesie identyfikowania zainteresowań zawodowych, w podejmowaniu decyzji związanych z jego preferencjami i predyspozycjami. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach warsztatowych, gdzie kształtowali kluczowe umiejętności z punktu widzenia rynku pracy. Indywidualna sesja doradcza zapewniła uczniom wsparcie w połączeniu cech osobowości oraz indywidualnych preferencji w wyborze pracy.
Krok 2 Rynek pracy
W drugim ,,kroku” uczniowie byli przygotowani do poruszania się po rynku pracy. Poznali zadania i formy pomocy instytucji rynku pracy – Urząd Pracy oraz instrumenty rynku pracy (np. staż, przygotowanie zawodowe) oraz różne formy zdobywania doświadczenia zawodowego (np. praktyki, wolontariat). Poznali rynek pracy w praktyce poprzez wycieczkę do Powiatowego Urzędu Pracy w Wyszkowie, Zakładu Palbor – Service Pracy oraz Warsztatów Terapii Zajęciowej w Wyszkowie (instytucji aktywizacji społeczno - zawodowej). Poznali oczekiwania pracodawców i formalności związane z podjęciem zatrudnienia. Kształtowali umiejętności tworzenia i redagowania dokumentów aplikacyjnych na potrzeby rekrutacji. ,,Budowali’’ sieć kontaktów osób, których mogą prosić o pomoc w trudnym procesie rekrutacji.
Krok 3 Aktywne metody poszukiwania pracy
W trzecim kroku uczniowie poznali aktywne metody poszukiwania pracy. Stworzyli skrzynkę mailową na potrzeby rekrutacji. Poznali zasoby Internetu – strony, gdzie mogą szukać pracy. Utrwalili umiejętności związane z poszukiwaniem pracy przez Urząd Pracy. Przeanalizowali oferty pracy – stworzyli własną wizytówkę. Opracowali własne ogłoszenie o pracę.
Krok 4 Kreowanie wizerunku
W czwartym kroku uczniowie kształtowali umiejętności autoprezentacji. Obejrzeli film instruktażowy rozmowy kwalifikacyjnej osoby z niepełnosprawnością intelektualną z pracodawcą. Następnie uczniowie odegrali próbną rozmowę z pracodawcą, co umożliwi im wypróbowanie i utrwalenie nabytej wiedzy.
Krok 5 Formalności związane z pracą
W piątym kroku uczniowie kształtowali umiejętności związane z załatwianiem spraw socjalno - bytowych. Wypełnili kwestionariusz osobowy pracownika. Zapoznali się z przykładową umową o pracę. Odwiedzili Bank PKO w Wyszkowie, gdzie poznali formalności związane z założeniem konta oraz osoby, do których mogą się zwrócić o pomoc w załatwianiu tych formalności. Obejrzeli instruktaż posługiwania się kartą płatniczą oraz przećwiczyli użytkowanie karty płatniczej, obsługi bankomatu.
Innowacja miała na celu efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy, a także do samodzielnego funkcjonowania na miarę swoich możliwości.