Wróć do listy

ZAJĘCIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE

Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze są formą realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież niepełnosprawną intelektualnie w stopniu głębokim. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego uczestników zajęć, uzyskanie jak największej niezależności w codziennym funkcjonowaniu, poszerzanie zainteresowań otoczeniem. Praca z każdym uczniem przebiega w oparciu o indywidualne programy rewalidacyjno-wychowawcze, które opracowują nauczyciele prowadzący zajęcia we współpracy z psychologiem oraz w zależności od potrzeb innymi specjalistami.

Zajęcia obejmują w szczególności:
  • naukę nawiązywania kontaktu w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
  • kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
  • usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
  • wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
  • rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
  • kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
  • naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości
  • i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.

Indywidualny Program Rewalidacyjno–Wychowawczy zawiera:
  • cele realizowanych zajęć;
  • metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
  • zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.

Metody i formy pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
  • Metoda Ruchu Rozwijającego /W. Sherborne/
  • Kinezjologia edukacyjna P. Denisona
  • Metoda Christophera Knilla
  • Metoda Zabawowa
  • Muzykoterapia
  • Metoda treningu i uczenia się percepcyjno – motorycznego N. C. Kepharta
  • Biblioterapia
  • Malowanie 10-cioma palcami
  • Poranny krąg - stymulacja polisensoryczna wg pór roku
  • Metody relaksacyjne
  • Aromatoterapia
  • Masaże ciała
  • Zabawy paluszkowe
  • Alternatywne metody komunikowania się